A 15 juni 2019

Talentmanagement

Wanneer werknemers zich bewust zijn van hun sterke punten kunnen zij excelleren op taken die hen goed liggen. Daarnaast helpt het hen bij het omgaan met taken die ze lastig vinden. Werknemers die de invulling van hun functie kunnen afstemmen op hun kwaliteiten hebben meer zelfvertrouwen, zijn meer bevlogen en verzuimen minder.

Organisaties kunnen werknemers stimuleren om te leren en hen bewust leermogelijkheden aanbieden. Hierdoor krijgen werknemers de kans zich te ontwikkelen. Dit kan onder andere door:

  • gebruik te maken van functiewisselingen;
  • het bevorderen van interne mobiliteit;
  • coaching-on-the-job;
  • te focussen op persoonlijke ontwikkeling.

Een organisatie kan zich op twee manieren richten op talenten.

  • De organisatie kan zich richten op hun toptalenten: hoe identificeren we toptalenten? Hoe trekken we hen aan? Hoe binden en boeien we hen?
  • De organisatie kan er van uit gaan dat iedere werknemer talenten heeft en kan zich richten op de ontwikkeling van ieders talenten.

De kritische succesfactor van talentmanagement is het kunnen voeren van een echt gesprek. Echte gesprekken vormen de basis voor alle instrumenten die ingezet kunnen worden in het kader van talentmanagement. Daarvoor is het nodig verdieping aan te brengen in gesprekken tussen leidinggevenden en werknemers. Gesprekken over prestaties, maar ook over ambities en dromen.

Onze HR professionals weten alles over talentmanagement. Wil jij je meer richten op het talent van de werknemer, maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Of heb jij andere vragen over het inzetten van talent? Neem contact met ons op via sandra@hrdirect.nl of bel naar 06-40653885.

 shutterstock_131916479.jpg